A felmentő ítéletet követően most öt év börtönbüntetést szabtak ki a pécsi buszos csalás elkövetőire.

Új, Volvo buszok a pécsi kertvárosi buszpályaudvaron 2015. október 16-án.
Öt-öt év letöltendő börtönre ítélte a Szekszárdi Törvényszék a pécsi buszper két vádlottját, a magyar-holland kettős állampolgár Cs. Andrást és a holland állampolgár Siebe P.-t - írja a pecsma.hu. A bíróság a másodrendű és a negyedrendű vádlottat gazdasági csalásban és pénzmosásban mondta ki bűnösnek. Előbbi pécsi és ozorai ingatlanát a Tüke Busz Zrt. 600 millió forintos polgári jogi igényének kielégítésére lefoglalta.
Az elsőrendű vádlott, P. István még az első első fokú, kaposvári bírósági eljárás során elhunyt, a harmadrendű vádlott, P. Endre pedig bűnösnek vallotta magát, így a korábban eljáró kaposvári bíróság felfüggesztett börtönre és 160 milliós vagyonelkobzásra ítélte pénzmosás miatt.
A pécsi önkormányzat tömegközlekedési szolgáltatója, a Tüke Busz Zrt., mint károsult fél, korábban polgárjogi igényt terjesztett elő. Most a bíróság döntése értelmében a Hollandiában az ügy kirobbanásakor lefoglalt pénz zárlatát fel kell oldani, így ez az összeg a pécsi busztársaságot illeti meg. A megmaradó összeg pedig a vagyonelkobzások révén lesz fedezve.
Az ítélet nem jogerős.
Ahogy azt korábban a Szabad Pécs nyomán megfogalmaztuk, az ügyben új elsőfokú eljárás indult, miután a Kúria megerősítette a Pécsi Ítélőtábla döntését, amely érvénytelenítette az elsőfokú ítéletet. A Kaposvári Törvényszék bűncselekmény hiányában felmentette a 650 milliós csalás vádlottjait, míg a táblabíróság azt állapította meg, hogy az elsőfokú ítélet megalapozatlan volt, mivel a törvényszék nem tette meg a szükséges lépéseket a buszvásárlás kulcsfontosságú részleteinek feltárása érdekében.
A büntetőperre alapot adó cselekmény 2015-ben történt, amikor a pécsi önkormányzat tömegközlekedési vállalata,
A Tüke Zrt. nemrégiben közbeszerzési eljárás keretében 115 használt Volvo buszt vásárolt a holland Bus and Coach cégtől, összesen 3,5 milliárd forint értékben. Érdekesség, hogy a flottát a Volvo magyarországi leányvállalata mindössze néhány hónappal ezelőtt 2,8 milliárd forintért kínálta a Tükének. A nyolcéves járműpark árának emelkedése mögött az áll, hogy a Bus and Coach közvetítőként lépett be az üzletbe.
A vádhatóság a 650 milliós jutalék megosztásában részt vevő személyeket, valamint a Tüke akkori vezetőjét gazdasági csalás vádjával illetette. Az előkészítő tárgyaláson az egyik vádlott beismerte bűnösségét, ezért a bíróság felfüggesztett börtönbüntetést és a jogtalanul megszerzett pénz visszafizetését rótta ki rá. A Tüke volt vezetője a per során elhunyt, így az ellene indított eljárás megszűnt. Két másik vádlottat, köztük a Bus and Coach tulajdonosát a bíróság bűncselekmény hiányában felmentette, mivel nem találták bizonyítottnak, hogy a jutalékuk mértéke túlzó lett volna. Ők 1,6 millió, illetve 200 ezer euró összegű kifizetéseket kaptak - emlékeztetett a Népszava a történtekre.
A pécsi közgyűlés 3,5 milliárd forintot szánt a buszok megvásárlására, ezért ekkora hitel felvételéről döntött még a vásárlás előtt, a Bus and Coach pedig pontosan ennyit kért a flottáért. A Népszava szerint buszvásárlásról a város és a térség meghatározó kormánypárti politikusai dönthettek (a buszbeszerzéskor Páva Zsolt volt a polgármester, Csizi Péter 2014-ig az alpolgármester, majd országgyűlési képviselő), ám az ő szerepüket sosem vizsgálták. A 170 millió forint jutalékot munka nélkül zsebre vágó, és bűnösségét elismerő P. Endre üzleti kapcsolatban állt Bánki Erikkel, a régió legbefolyásosabb fideszes politikusával.
A pécsi buszvásárlás kapcsán előbb Hollandiában indult büntetőeljárás pénzmosás gyanújával, és csak ezután kezdődött Magyarországon is nyomozás. A holland hatóságok bizonyítékait azonban a Kaposvári Törvényszék nem vette figyelembe, amikor a később hatályon kívül helyezett döntését hozta.