A katamaránok a Kékszalag villámgyors versenyzői, akik szélsebesen vágják át a magyar tengert, mint igazi gepárdok a síkságon.


Hamarosan kezdetét veszi az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amely Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. Július 10-én, reggel 9 órakor Balatonfüredről startol a mezőny. Az idei esemény különlegessége, hogy a tavalyihoz hasonlóan, számos katamarán is részt vesz a megmérettetésen. Ezek a szélsebes hajók nemcsak a verseny látványosságait képezik, hanem a győzelemért is komoly eséllyel pályáznak. A katamaránok történeti hátteréről és jellegzetességeiről Nagy "Rozsda" Attilával, a Katamarán Suli vezetőjével beszélgettünk, aki izgalmas részleteket osztott meg e különleges hajótípus világáról.

Tavaly nyáron az utolsó pillanatban ledolgozva a kétórás hátrányukat a magyar fejlesztésű és tervezésű kétárbócos katamarán, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot, s ezzel ötödszörre szerezték meg a Balaton legirigyeltebb vitorlás trófeáját. Idén közel 600 hajó sorakozik majd fel a rajtnál, amelyek között megtalálható lesz szinte minden hajóosztály, kezdve a legendás klasszikusokon át a családi hajókig. A legnagyobb figyelmet talán a szélsebes katamaránok fogják kapni, a különleges hajókról a Katamarán Suli vezetőjével, Nagy "Rozsda" Attilával beszélgettünk.

A katamaránok a Kékszalag versenyében a sebesség bajnokai, kiemelkedve a mezőnyből.

A katamaránok használata vitorlásversenyeken Észak-Amerikában és Európában a 60-as és 70-es évek fordulóján kezdődött, míg Magyarországon fokozatosan teret nyertek a versenysport világában. A formula 18 hajóosztály volt az első, amely jelentős népszerűségre tett szert, és a Balatonfüredi Yacht Club 2011-ben világbajnokságot is rendezett ennek a kategóriának. Nagy Attila, a Katamarán Suli vezetője megosztotta, hogy a Kékszalagon 2010 óta lehetőség van a többtestű vitorlások indulására, és a fiatalok körében 2020-tól a Nacra 15 utánpótlás olimpiai katamarán osztály kezdett el hódítani.

A katamarán egy különleges, kéttörzsű hajó, melynek párhuzamos és azonos méretű teste jól megkülönbözteti azt az egytestű hajóktól. E különleges geometriának köszönhetően a katamarán rendkívül stabil, ráadásul tőkesúlyra sincs szüksége, ami lehetővé teszi, hogy könnyebb és kisebb merülésű legyen. Ennek következtében csökkenti a hidrodinamikai ellenállást is, ami fokozza a hajó hatékonyságát a vízen.

- Oszd meg velünk a gondolataidat a gyorsan haladó vízi járművekről – kérte Nagy Attila.

Hazánkban a vitorlás katamaránok váltak népszerűbbé, amelyek többsége kompozit anyagok felhasználásával készül. Ennek köszönhetően a gyártás sorozatban valósulhat meg, miközben a szerkezet könnyű marad. A nagyteljesítményű, speciális "rohanógépeket" viszont már karbon anyagokból építik egyedi tervezés alapján. Ez a megoldás ugyan merevebbé teszi a hajókat, de jelentősen megemeli az egyedi gyártás költségeit.

Sok tapasztalat kell egy katamaránhoz

Nagy Attila elmondta, hogy a Kékszalagon induló hajók több módon is kategorizálhatóak. Vannak akik úgynevezett "one-design" osztályokban versenyeznek, azaz egyforma hajók küzdenek egymás ellen.

Related posts