Az Alkotmánybíróság a napelemes rendszerek előnyére hozott döntést, amely megkérdőjelezi a kormány által bevezetett korlátozásokat.


Az alkotmánybírák május 31-ig időt adtak a jogalkotónak annak eldöntésére is, hogy a visszaható hatályú jogalkotás tilalmának sérelmével érintett alanyi kört meghaladóan is lehetővé kívánja-e tenni a szaldóelszámolás választását.

A portálon emlékeztetnek: tavaly valósággal megostromolták az Alkotmánybíróságot azok a napelemesek, akik sérelmezték a háztartási méretű kiserőművek (HMKE) szaldóelszámolását megváltoztató jogszabályi rendelkezéseket.

Az ügy háttere: 2024. január 1-jétől átalakul a napelemes háztartások elszámolási rendszere. Azok a felhasználási helyek, ahol a napelemek üzembe helyezése vagy bővítése óta már eltelt tíz év, bruttó elszámolás alá kerülnek. Az új szabályozás értelmében a háztartási napelemesek csak a telepítést követő 10 évben élvezhetik a kedvező éves szaldóelszámolás előnyeit, ezt követően viszont a havi bruttó elszámolásra kell átállniuk, amely kedvezőtlenebb feltételeket jelent számukra.

A napelemes szervezetek felháborítónak tartották, hogy az új rendelkezéseket a korábban létesített összes napelemnél alkalmazni kell.

De azok, akik korábban napelemet vásároltak, abban a meggyőződésben hozták meg ezt a döntést, hogy a szaldóelszámolás révén a beruházásuk idővel megtérül.

Az Alkotmánybíróság - az ügy adatlapja alapján - egyetlen tárgyalást követően, egyhangú határozattal döntött a napelemes panaszos javára. A határozat szerint tilos visszamenőlegesen megfosztani az igénybejelentőket a szaldóelszámolás lehetőségétől.

Az eljárás alapjául szolgáló ügyben az indítványozó 2023. szeptember 11-én HMKE üzembe helyezése céljából igénybejelentést nyújtott be az illetékes villamosenergia-hálózati szolgáltatóhoz. Az éves szaldóelszámolási rendszer jogszabályi alapját a kormányrendelet módosítás előtti rendelkezése teremtette meg, amely alapján a HMKE által a közcélú hálózatba betáplált energia esetén a betáplált és vételezett energia vonatkozásában havi, féléves vagy éves szaldóelszámolást alkalmazott a szolgáltató.

A kormány 2023. szeptember 13-án 23 órakor hirdette ki az indítványozó által sérelmezett szabályozást, amelyben a kormányrendelet 5. § (5) bekezdését úgy módosította, hogy

A 2023. szeptember 8. és 12. között benyújtott igénybejelentések esetében a szaldóelszámolás választásának lehetősége visszamenőleg megszűnt.

Az indítványozó véleménye szerint a rendeletmódosítás, amely visszamenőlegesen megfosztja azokat az igénybejelentőket a szaldóelszámolás választásának jogától, akik 2023. szeptember 7-e után, a kormányrendelet hatálybalépése előtt adták be napelem-létesítési kérelmüket, súlyosan sérti a hátrányt okozó visszaható hatályú jogalkotás tilalmát. Ez pedig ellentétes az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében foglaltakkal.

Az Alkotmánybíróság legfrissebb határozatában rögzítette, hogy a 2023. szeptember 13-án életbe lépett jogszabály világosan kimondja: a szaldóelszámolás választásának jogát az igénybejelentés időpontjához kell kötni. Ezt a megállapítást a kormányrendelet végső előterjesztői indoklása is megerősíti, összhangban a végrehajtási rendelet előírásaival. Ugyanakkor a kormányrendelet indoklása nem nyújt magyarázatot arra, hogy miért döntött a jogalkotó a szaldóelszámolás választásának jogának visszamenőleges megvonásáról a 2023. szeptember 8-a és 12-e között benyújtott igénybejelentések vonatkozásában.

Az Alkotmánybíróság ezért egyöntetűen megállapította, hogy a kormányrendelet előírásait a hatályba lépését megelőzően, 2023. szeptember 8. és szeptember 12. között benyújtott igénybejelentések esetében is figyelembe kellett venni.

Az ilyen módon alkalmazott rendelkezés hátrányosan befolyásolja az érintett jogalanyok helyzetét, így megállapítható, hogy megsértődik a visszaható hatályú jogalkotás tilalma.

Az Alkotmánybíróság észrevette, hogy a rendelet 5. § (5) bekezdésének nem csupán az a) pontja, amely a HMKE üzembe helyezésére vonatkozik, hanem a b) pontja is, amely a már meglévő HMKE bővítésére vonatkozik, úgy lett módosítva, hogy csak a 2023. szeptember 7-ig benyújtott igénybejelentések esetén lehetséges az éves szaldóelszámolás választása. Ennek következtében az alkotmánybírák a "2023. szeptember 7. napjáig" kifejezést is az Alaptörvénybe ütközőnek nyilvánították és hatályon kívül helyezték.

Az Alkotmánybíróság emellett úgy ítélte meg, hogy a jogalkotónak kell azt eldöntenie, hogy a visszaható hatályú jogalkotás tilalmának sérelmével érintett alanyi kört (amelyek esetében a szabályozás Alaptörvény-ellenességének orvoslása nem kerülhető meg) meghaladóan is lehetővé kívánja-e tenni a szaldóelszámolás választását. A megfontolt döntés elősegítése érdekében az alkotmánybírák a rendelkezések megsemmisítését a jövőre nézve (pro futuro), 2025. május 31-ével rendelték el.

Related posts