Adatmenedzsment és mesterséges intelligencia: új távlatok a telekommunikációs szektorban A telekommunikáció területe folyamatosan változik, és a technológiai fejlődés új kihívásokat és lehetőségeket kínál. Az adatmenedzsment és a mesterséges intelligenci

A mesterséges intelligencia megoldások szerepe folyamatosan növekszik, hiszen a hatalmas adathalmazok gyors és precíz feldolgozása elengedhetetlenné vált, különösen az 5G-s és IoT-eszközök elterjedésének fényében.
A személyre szabott ügyfélélmény fokozása érdekében a mesterséges intelligencia kulcsszerepet játszik a hálózatok optimalizálásában, a biztonsági kockázatok előrejelzésében, valamint a belső folyamatok automatizálásában. Ezen innovációk nem csupán az ügyfelek hatékonyabb és célzottabb kiszolgálását segítik elő, hanem hozzájárulnak az üzleti megtérülés növeléséhez is. Lindwurm Tamást, a 4iG Csoport BI szakmai vezetőjét arról kérdeztük, milyen kölcsönhatásban áll egymással a mesterséges intelligencia és az adatmenedzsment a telekommunikációs szektorban.
Az 5G-technológia terjedésével és az IoT-eszközök számának folyamatos növekedésével az adatok mennyisége és komplexitása is szintet lépett, a hagyományos adatfeldolgozási és -kezelési módszerek már nem elegendők. A távközlési vállalatoknál - így a 4iG Csoporthoz tartozó cégeknél is - hatalmas mennyiségű adat keletkezik minden nap. Ezek feldolgozása és konzisztenciája alapvető fontosságú az MI-rendszerek szempontjából. Az adatkezelés nem csupán egy IT-feladat: a teljes szervezet közös felelőssége, hiszen az adatokból csak akkor nyerhető ki a valódi üzleti érték, ha azokat a megfelelő kontextusban értelmezzük és megfelelő minőségben tároljuk. Az MI-megoldások esetében az adatok átláthatósága, magyarázhatósága is kulcskérdés. Az adatmenedzsment-eszközök ebben támogatnak minket, amit a belső folyamatok, szerep- és felelősségi körök kialakításával egészítünk ki.
A jövőbeli hálózati problémák hatékonyabb azonosítása érdekében előrejelző mesterséges intelligencia modelleket alkalmazunk, amelyek segítségével jelentősen csökkenthetjük az ügyfeleinket érintő szolgáltatáskieséseket. Ezen kívül, hálózati fejlesztéseink során ügyfeleink anonimizált mozgásadatait is figyelembe vesszük, lehetővé téve számunkra, hogy proaktívan reagáljunk a jövőbeli igényekre és biztosítsuk a zavartalan szolgáltatást.
Belső hatékonyságunk fokozásához mesterséges intelligencián alapuló hibajegykezelő rendszert alkalmazunk. Ennek köszönhetően ügyfeleink gyorsabban kapják meg a válaszokat, miközben a csökkentett emberi interakció révén munkavállalóink terhei is mérséklődnek. Ráadásul ez a megoldás segíti junior kollégáinkat a gyorsabb betanulásban is.
Az üzleti partnereink körében egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a mesterséges intelligencia megoldások iránt. Küldetésünk, hogy ezekre a folyamatosan fejlődő igényekre válaszoljunk, így a következő 1-3 évben a cégcsoportunk portfóliójában egyre szélesebb választékban kínáljuk az MI-alapú innovációkat.
Az ügyfélélmény javítása a mesterséges intelligencia alkalmazásával kiemelkedő üzleti célkitűzésünk. Tapasztalataink alapján az MI által optimalizált ajánlataink, amelyek illeszkednek ügyfeleink használati szokásaihoz, sokkal nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ezen túlmenően, az adatvezérelt távközlési hálózati fejlesztéseink révén jelentős megtérülést érünk el. Emellett a belső hatékonyságunk fokozása is prioritás: a virtuális asszisztensek jelentősen felgyorsítják a munkafolyamatokat, legyen szó szabályzatok gyors kereséséről vagy MI-alapú tudásbázisok használatáról.
Csapatunk a legnagyobb felhőszolgáltatók által kínált széleskörű szolgáltatásokat ötvözi saját innovatív fejlesztéseinkkel. Az üzleti szükségletek és a felhasználni kívánt adatok érzékenysége alapján határozzuk meg, hogy mely mesterséges intelligencia eszközöket alkalmazzuk. Megoldásainkban kiemelt szerepet kap cégcsoportunk kiváló infrastruktúrával rendelkező adatközpontja is. Mivel a generatív mesterséges intelligencia egy újonnan megjelenő technológia, alapvető elvünk, hogy felelősségteljesen és kockázatokat figyelembe véve közelítsük meg annak alkalmazását.