A Fekete Péntek - átverés vagy valódi akció?

A Black Friday hagyományosan november utolsó péntekére esik, és ez a nap a vásárlási láz csúcsát jelenti, hiszen elindítja a karácsonyi bevásárlási időszakot. Eredetileg az Egyesült Államokban terjedt el, de mára Szlovákiában is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Sőt, a fekete péntek már nem csupán egyetlen napra korlátozódik: sok esetben több pénteken keresztül tart, sőt, egyes boltoknál akár egy teljes hónapon át is tartó akciós időszakot hirdetnek.
Réges-régen a Black Friday nem csupán egy egyszerű vásárlási nap volt, hanem egy igazi esemény, amikor a kereskedők korábban nyitották meg boltjaik ajtaját, hogy elkápráztassák a vevőket óriási árengedményekkel és vonzó akciókkal. Az üzletek karácsonyi díszbe öltözve várták a vásárlókat, akik kétségbeesetten igyekeztek elcsípni a legjobb ajánlatokat, hiszen a különleges ajándékok és kedvezmények miatt sokan szabadnapot is vettek ki. A boltok előtt hosszú sorok kígyóztak, és a vásárlási láz olykor odáig fajult, hogy az emberek között feszültség alakult ki, sőt, előfordult, hogy szócsatába keveredtek. A nap elnevezése is a vásárlási őrületből fakadó balesetek és a forgalmi torlódások miatt született, hiszen a Black Friday a tömegek zavargásainak és a káosznak a szimbólumává vált.
Bár a "Black Friday" kifejezés eredetileg a közlekedési zűrzavarra utalt, mára sokkal inkább a kereskedelmi akciók szinonimájává vált. A kifejezés elterjedése nem csupán véletlen, hanem tudatos marketingstratégia is, amelynek célja a vásárlási kedv fokozása. Magyarországon a kereskedők már november elején elkezdik hirdetni akcióikat, így sokan hetekig kínálnak különböző kedvezményes termékeket. Azonban a jelenlegi gazdasági helyzet fényében érdemes óvatosnak lenni, hiszen könnyen pórul járhatunk, ha a reklámok csábításának engedve olyan dolgokat vásárolunk, amelyekre valójában nincs szükségünk, vagy amelyeknek az "akciós" ára valójában nem is olyan kedvező, mint ahogyan azt elsőre gondoltuk. A Black Friday kapcsán Peter Jeczkó, a Partners Group szakértője osztotta meg velünk gondolatait.
A Fekete Péntek körüli vásárlási láz minden évben újra és újra lázba hozza az üzleteket és a médiát. Az idei év azonban különösen érdekes fordulatokat hozott, hiszen új szabályok léptek életbe, amelyek jelentős hatással lesznek az idei Black Friday eseményre. Az egyik legfontosabb kérdés, amely sokakat foglalkoztat ebben az időszakban, hogy a hirdetett árengedmények valóban reálisak-e, vagy csupán ügyes manipulációk eredményei. Gondoljunk csak bele: ha a Black Friday alkalmával egy termékre -50%-os kedvezményt hirdetnek, az elsőre igencsak vonzó ajánlatnak tűnik. Például, ha egy termék ára 100 euróról 50 euróra csökken, az szemet gyönyörködtető lehet. De mi van akkor, ha az adott termék néhány nappal korábban mindössze 60 euróért volt kapható? Ilyenkor nyilvánvaló, hogy a vásárlók félrevezetése történik, hiszen az igazi értéket nem a hirdetett kedvezmény, hanem a torzított árazás adja. Az új jogszabályok világossá teszik, hogy az eredeti árként csak olyan összeget lehet feltüntetni, amely legalább 30 nappal a kedvezményes ár megjelenése előtt volt érvényben. Ezzel a lépéssel a fogyasztók védelmét szolgálják, megszüntetve a szándékos megtévesztés lehetőségét. Az ilyen változások remélhetőleg segítenek abban, hogy a vásárlók tudatosabban dönthessenek, és ne dőljenek be a marketingfogásoknak.
A trükközésre továbbra is bőven van lehetőség, hiszen a 30 nap nem tűnik annyira hosszú időnek, így az üzletek valószínűleg ezt is figyelembe veszik a terveik során.
Természetesen nem állítom, hogy minden árengedmény manipulalt. Érvényes viszont az a szabály, hogy bámilyen árengedménnyel vásárolunk, az adott termék ára minden esetben kiadásként íródik be a bankszámlánkra. Ezért azt ajánlom, hogy idejében készítsünk egy bevásárlási listát azokról a dolgokról, amikre szükségünk van, és tudatosan figyeljük, keressük az adott termékeket! Ne pedig fordítva, vagyis ne azt vásároljuk meg, amire van árengedmény, hanem, ami tényleg kell!
Különböző meggyőzési praktikák léteznek, melyekre érdemes odafigyelni. Például azt mondják, hogy a termékből ez az utolsó 2 darab a raktáron - a ritkaság és a kivételesség elve érvényesül itt. Gyakran azt is hozzáteszik: holnapra hazaszállítjuk az árut - így próbálják azt az érzetet kelteni, hogy ők milyen segítőkészek, ami az embernek jólesik, ha az utolsó pillanatra hagyjuk a vásárlást. Ha online webáruházban nézelődünk, sokszor megjelenik az az üzenet, hogy ezt a terméket ebben a pillanatban további 10 ember is nézi - itt a társadalmi jóváhagyás elvét alkalmazzák, vagyis ha ezt mások is nézik, másoknak is tetszik, akkor csak jó lehet.
Íme egy egyedibb megfogalmazás: Egy másik gyakori manipulációs technika, amelyet sokan használnak, az, hogy „ha még x euróért vásárolsz, a szállítás ingyenes” – ez a kölcsönösség elvére épít, ahol az áruház látszólag kedvez nekünk, ha picit többet költünk. Szintén elterjedt a „most olcsóbb már nem lesz” megfogalmazás, amely a FOMO (fear of missing out) jelenségét idézi elő: ez a megfogalmazás szorongást kelt, és azt sugallja, hogy valamiről lemaradunk, amit később megbánhatunk. Itt a veszteségek elkerülésének pszichológiája játszik szerepet. Emellett gyakori taktika, hogy az embereket azzal próbálják meggyőzni, hogy a kifizetés elhalasztható, sőt, akár jövőre is elkezdhetjük a törlesztést...
Erre is van példa. A törlesztéssel kapcsolatosan azonban szeretném megjegyezni, hogy közeleg a karácsony. Ahogy nemrég egyik beszelgetésünkkor említettem, a karácsony, egy kirándulás, a szülinap, az iskolakezdés mind olyan előre várható esemény, amelyeknek nem szabadna meglepniük minket. Ha kölcsönből finanszírozzuk, az csak annak a bizonyítéka, hogy a tervezési képességünk csődöt mondott. Kölcsönből finanszírozni olyan dolgokat, amelyekre havi kis összegű spórolással fel tudjuk készíteni a költségvetésünket, nem tartom okos döntésnek. Ez a legjobb út az eladósodáshoz. Ezért inkább azt ajánlom ilyen esetben, hogy ha nincs meg a keret az ajándékok vásárlására, akkor legyen ez a karácsony ajándékok nélkül, és inkább kezdjük el tervezni a jövő évi kiadásokat, hogy a következő karácsony már pozitívabb hangulatban teljen. Nem kell hozzá sok: ha havi 30 eurót teszünk félre, az már jövőre 360 eurót jelent, amit ajándékokra költhetünk.
Kiváló kezdet lehet, ha egy Excel-táblázat segítségével rendszerezzük kiadásainkat és jövedelmünket. Fontos, hogy tudatos lépésekkel keressük azokat a területeket, ahol a költségvetésünk optimalizálható. Ezt a táblázatot szívesen megosztom a társaságommal és az olvasókkal is. Még azok számára is hasznos lehet, akik már jártasak a takarékoskodásban. Év végén különösen érdemes átgondolni, hol tudnánk még jobban spórolni, és hol szerezhetünk esetleg további kedvezményeket.