Cindy Sherman újraértelmezi a múltat, amikor megsemmisíti régi, sérült fényképeit, majd újraalkotja azokat. Ez a folyamat nem csupán a művészet és a nosztalgia találkozása, hanem egy mélyebb önreflexió is. Az újranyomtatott képek nem csupán a régi emlékek


A 71 éves, ikonikus amerikai fotóművésznő, Cindy Sherman, nem hagyja a véletlenre életművének megőrzését az utókor számára.

Cindy Sherman új projektet indított, melynek célja művei fizikai és eszmei épségének megőrzése. A Cindy Sherman Legacy Project (CSLP), amely június 16-án indult el, új eljárást vezet be a művek állapotfelmérésére és a sérült nyomatok ellenőrzött újranyomtatására. Emellett egy online catalogue raisonné is készül, amely részletesen dokumentálja Sherman életművét.

Margaret Lee, a CSLP vezetője úgy véli, hogy a projekt elindítása tökéletesen illeszkedik Sherman régóta hangoztatott aggodalmához a fényképezési anyagok sérülékenységével kapcsolatban. "Több évtized telt el azóta, hogy Cindy Sherman megalkotta első színes kromogén fényképeit, és még régebb óta léteznek korai fekete-fehér munkái" - nyilatkozta Lee a The Art Newspaper számára. "Most, hogy ez a kezdeményezés életre kel, Sherman lehetőséget kap arra, hogy aktívan részt vegyen abban, miként alkalmazkodjanak művei a folyamatosan fejlődő fotónyomtatási technológia világához."

A múzeumi világ is lelkesen fogadta a projektet. Eva Respini, a Vancouver Art Gallery igazgatója és Sherman műveinek elkötelezett kurátora, e szavakkal nyilatkozott: "A fotóművészeti alkotások anyagi dimenziója régóta komoly kihívások elé állítja az intézményeket."

Sherman a lapnak küldött nyilatkozatában így fogalmazott: "Ez a mechanizmus biztosítja, hogy műveim integritása örökre megmaradjon." Ez az első ilyen típusú kezdeményezés a fotóművészet terén, és új mércét állíthat fel azon művészek számára, akik hasonló médiával dolgoznak.

Jeff Rosenheim, a New York-i Metropolitan Museum of Art Fotográfiai Osztályának vezető kurátora úgy véli, hogy "ez a lehetőség új eszközöket biztosít a gyűjtők és múzeumok számára, lehetővé téve, hogy Cindy Sherman alkotásait olyan módon őrizhessék meg, amely méltó művészi értékükhöz. Ez egy tudatos lépés a fotográfia és a restaurálás közötti összefonódás terén."

Rosenheim megjegyezte: "Ez a kezdeményezés komoly előrelépést jelenthet ezen a téren, főleg azért, mert hosszú távú fenntartható modellt biztosít a fotográfiával foglalkozó művészek számára, akik szeretnék kihasználni a legmodernebb, archiválásra alkalmas technológiákat. És ki más lenne erre a legmegfelelőbb, mint Cindy Sherman, a kortárs művészet egyik legismertebb és leginspirálóbb figurája?"

A projekt a fotográfiai világ egyre fokozódó aggodalmának fényében született, amely a régi anyagok hosszú távú megőrzésére összpontosít. Sherman, akit a második világháború utáni amerikai művészet egyik legmeghatározóbb alkotójaként ismernek el, híres konceptuális önarcképeiről, amelyek az identitás, a mesterségesség és a nemi szerepek bonyolult összefonódásait kutatják. Az 1970-es évek korai zselatinos ezüst nyomatai, valamint az 1980-as évek kromogén nyomatai különösen érzékenyek a fakulás és a romlás veszélyeire, ami sürgeti a megőrzési intézkedések bevezetését.

A CSLP keretében a gyűjtők lehetőséget kapnak arra, hogy Sherman munkáikat a New York-i központba küldjék állapotfelmérés céljából. Ha a nyomat megfelel a szükséges követelményeknek, az eredeti alkotást - a címével, sorszámával és dátumával együtt - megsemmisítik, majd egy vadonatúj, a művész által aláírt példányra cserélik. Az újranyomtatás minden esetben Sherman jóváhagyásával valósul meg. Az adminisztrációs folyamat díja egyszeri 10 000 dollár, amelyhez a gyártási és szállítási költségek is hozzájárulnak.

"A program keretet biztosít a fotográfiai médiumban alkotó művészek hagyatékának kezelésére" - mondta Lee. "Egyben felbecsülhetetlen értékű forrássá válik Cindy Sherman életművének mélyebb megértéséhez."

Cindy Sherman személyesen is részt vesz a benyújtott nyomatok értékelésében és az újranyomtatások felügyeletében. "A jogosultsági kritériumokat a művész maga hagyja jóvá" - osztotta meg Lee. "Minden újranyomtatott fénykép pontosan tükrözi az eredeti 35 mm-es diákat vagy fekete-fehér negatívokat. Minden egyes új nyomatot egyedileg kezelünk, és a legmagasabb minőségi standardoknak megfelelően, Cindy Sherman irányelvei szerint készítjük el."

Míg a benyújtási díj a magángyűjtőkre vonatkozik, Lee hangsúlyozta, hogy nonprofit intézmények és múzeumok esetében ez az összeg elengedhető. Számukra csupán a gyártási és szállítási költségeket kell fedezniük. "Ez lehetővé teszi, hogy a legszélesebb közönség hozzáférhessen a művekhez abban a formában, ahogyan azt az alkotó eredetileg megálmodta" - fogalmazott. Sherman több mint húsz éve dolgozik a megszokott, szakosodott nyomdával. "A Legacy Project egy olyan eszköz, amely biztosítja, hogy ez a tudás zökkenőmentesen átadható legyen a következő generációk számára" - tette hozzá Lee, zárva gondolatait.

Related posts