Több ezer magyar autóban megtalálható az a praktikus gomb, amely különösen hasznos lehet a téli hónapokban.

Már számos hazai autóban elérhető az a funkció, amely különösen hasznos lehet téli időjárási viszonyok között. Ennek a használata kifejezetten ajánlott, főként a tapasztalatlanabb vezetők számára.
Ezen a héten végre beköszönthetnek az első valódi hófelhők az ország egére, és ha a meteorológiai viszonyok kedvezően alakulnak, akkor az északi területeken csapadék formájában hó fog hullani. Itt akár vastagabb hóréteg is kialakulhat. Ez a jelenség manapság egyre ritkábbá válik hazánkban, ezért autóvezetőként különösen fontos, hogy felkészüljünk a váratlan helyzetekre, hiszen a tapasztalatlan sofőröket könnyen meglepheti a megváltozott útviszonyok okozta kihívás.
Szerencsére már számos használt autó kínál megoldásokat az ilyen helyzetekre. Az autókban már közel húsz éve elérhetők különféle üzemmódok, amelyek a vezetési élményt formálják. Különösen figyelemre méltóak azok az üzemmódok, amelyeket kifejezetten a havas és csúszós téli viszonyokra terveztek a mérnökök. Ezek a funkciók segítenek biztonságban és magabiztosan navigálni a zord időjárásban.
Ezt a funkciót jellemzően a műszerfalon található gomb segítségével aktiválhatjuk, vagy a különböző vezetési módokkal rendelkező modellek esetében egy választótárcsa elforgatásával. Ilyen technológia található például a Suzuki S-Crossban, amely az AllGrip SELECT rendszert alkalmazza, és négy különböző vezetési módot kínál, köztük a "hó" üzemmódot, amely a téli útviszonyokhoz optimalizálja a jármű teljesítményét. Emellett a Hyundai, a Kia és a Lexus számos modellje is rendelkezik hasonló megoldásokkal, de még sok más típus is felfedezhető a piacon.
A gyakorlatban ez a funkció több szempontból módosítja a hajtáslánc viselkedését a jobb stabilitás érdekében.
Először is, megváltoztatja a motor teljesítményleadását, és a gázpedál érzékenységét, így nem érkezik hirtelen túl nagy nyomaték a hajtott kerekekre, azok nem pörögnek ki, ezzel megőrizhető az autó irányíthatósága és stabilitása.
Automata váltó alkalmazásakor megváltozik a sebességváltás ideje, így a rendszer simábban osztja el a nyomatékot, ami segít megelőzni a kerekek tapadásának elvesztését. A négykerék-meghajtású modellek gazdái tapasztalják a legnagyobb előnyét ennek a funkciónak, de a kétkerék-meghajtású járművek esetében is rendkívül hatékonyan működik.
A funkció valódi előnyeit csak személyesen tapasztalhatjuk meg, ezért érdemes egy próbát tenni vele. Mint minden vezetést támogató rendszer, ez is rendelkezik hiányosságokkal; előfordulhat, hogy bizonyos körülmények között inkább frusztráló, mint hasznos. Fontos, hogy mindig tisztában legyünk az aktuális útviszonyokkal, és alaposan ismerjük autónk erősségeit és gyengeségeit, különösen csúszós utakon. E téren több hazai vezetéstechnikai központ kínál értékes útmutatást és tanácsokat, amelyek segíthetnek a biztonságosabb közlekedésben.
Elengedhetetlen, hogy elkerüljük a hirtelen mozdulatokat gyorsítás, fékezés és kanyarodás során.
Fontos, hogy tudatában legyünk a gumik tapadási képességeinek. Amikor a forgalom lehetővé teszi, egyenes útszakaszokon határozott fékezéssel tesztelhetjük, mennyire tapad az autó az úton. Legyünk körültekintőek, ha már kis sebességcsökkentésnél is aktiválódik a blokkolásgátló, vagy ha a kerekek megcsúsznak.
Száraz időjárás esetén a modern gépjárművek meglepően sok vezetési hibát képesek tolerálni, de havas úton ezek a hibák súlyos következményekkel járhatnak. Fontos, hogy kanyarba való belépéskor ne egyszerre fékezzünk és kormányozzunk, mert a gumiabroncsoknak éppen elég feladatuk van az oldalirányú erők kezelésével – nem érdemes hosszirányú erőkkel (mint a fékezés vagy gyorsítás) is megterhelni őket. A kanyar előtt érdemes előre fékezni, és olyan sebességet beállítani, amivel biztonságosan áthaladhatunk a kanyar ívén! A kanyarodás során próbáljunk lassabban manőverezni, mint amit a száraz úton megszoktunk. Akik a kanyarban lassítanak vagy elengedik a gázpedált, azok könnyen elveszíthetik az irányítást, és megpördülhetnek.
Amikor az autók már meglévő nyomokon haladnak, az előzés kifejezetten kockázatos vállalkozás. A nyomból való kihajtás vagy a vályúkba való visszatérés során a jeges partfalak könnyedén megforgathatják a járművet. Az előre nem látható helyzetek miatt akár a szembejövő sávba is kerülhetünk, és ehhez még csak gyorsan sem szükséges hajtanunk.
Amennyiben az előzés elkerülhetetlen, fontos, hogy határozott, de ugyanakkor óvatos mozdulattal váltogassunk sávot. Legyünk tudatában annak, hogy az előttünk haladó autó váratlanul kifarolhat, ezért készen kell állnunk a kormányzás irányának gyors megváltoztatására, ha a jármű megcsúszna. Amikor visszatérünk a sávunkba, törekedjünk arra, hogy jelentős távolságot tartsunk a megelőzött járműtől, így biztosítva a megfelelő reakcióidőt, ha esetleg pörgésre kerülne sor.