A fiatalok közösségi elköteleződésének serkentése.

A fiatalok mindig is a változás motorjai voltak, ezért elengedhetetlen, hogy széleskörű rálátással bírjanak saját közösségükre és a környező közösségek kihívásaira. Különösen a kisebbségek esetében kulcsfontosságú, hogy megismerjék egymást, és támogassák egymás fejlődését. E célok elérésében nyújt segítséget a Minority+ Youth Leaders Academy projekt, amely...
debb nevén a MYLA, amely egy hosszú távú Erasmus+ pályázat keretében valósul meg. A nemzeti kisebbségekhez tartozó fiatalokat szólítja meg, célja az ismeretek bővítésén túl, hogy felkeltse a fiatal generáció érdeklődését a közösségi élet, a közösségi események szervezése iránt. A projektet a Ma-
A Gyar Ifjúsági Konferencia (MIK) koordinálja az eseményeket, szoros együttműködésben a Nemzeti Ifjúsági Tanács Szövetségével Magyarországon, a Marthos Polgári Társulással a Felvidéken, valamint a Magyar Ifjúsági Értekezlettel (MIÉRT) Erdélyben.
A program célja, hogy támogassa a nemzeti kisebbségekhez tartozó fiatalok aktív részvételét az állampolgári életben, valamint erősítse a tudatos közösségi építkezést – emelte ki Szilágyi Dóra Emese, a Magyar Ifjúsági Értekezlet elnöke. Kiemelte, hogy a kezdeményezés egy komplex, több szakaszból álló program keretein belül valósul meg. Az első lépésként a részt vevő szervezetek országaiban egy átfogó ifjúsági kutatás lebonyolítására kerül sor, amelynek célja, hogy átfogó képet kapjanak a Kárpát-medence ifjúsági helyzetéről. A kutatás eredményei és a levont tanulságok alapján pedig ajánlásokat kívánnak fogalmazni a döntéshozók számára.
Egy másik fontos mérföldkő a programban az, hogy képzési anyagot készítenek, úgynevezett kisokost, ami útmutatást ad azon fiatalok számára, akik szeretnének közösségépítéssel foglalkozni a jövőben. A tananyag elkészülte után szervezik meg az akadémiát, amelyre nyílt lesz a jelentkezés. Szilágyi Dóra Emese reményét fejezte ki, hogy minél többen fognak érdeklődni, a mozgósításban pedig számít a partnerszervezetek segítségére is.
- A munka már elkezdődött, a kutatás folyamatban van, a következtetések levonása után a tananyag kifejlesztése következik - fogalmazott a MIÉRT elnöke, aki azt is hozzátette, hogy a tananyag kidolgozása esetében több kulcsfontosságú tényezőre is hangsúlyt fektetnek, mint például a kisebbségi közösségek politikai jogai, az intézmények, a kulturális örökség és a finanszírozási lehetőségek. De lesz egy elektronikus tananyag (e-learning) is, amely a fent említett témaköröket mutatja be a fiataloknak, és bevezeti őket a részletekbe. Ha egy fiatal eddig nem foglalkozott közösségépítő tevékenységgel, miután átveszi ezt a tananyagot, lesz egy elképzelése arról, hogy milyen keretek között tudja ezt megtenni az adott országban, milyen lehetőségei vannak, mondta Szilágyi Dóra, rámutatva, hogy a kutatás arra is ki fog terjedni, hogy az egyes országokban milyen kisebbségi jogok vannak, hiszen ezek tükrében kell összeállítani a tananyagot.
Elképzelhető, hogy fiatalként az embert nem mozgatja meg a tananyag gondolata, nem tűnik vonzónak, viszont a program utolsó fázisában egy rendezvénysorozat is lesz, továbbá ifjúsági nagyköveteket választanak, akiknek ezeket a témákat fogják népszerűsíteni a konferenciákon. Megosztják a tapasztalatokat, a kutatás és a képzés tanulságait, emelte ki a MIÉRT elnöke, külön nyomatékosítva, hogy bízik abban, hogy ezen kutatás, tananyag és konferenciák révén fel tudják kelteni azon fiatalok kíváncsiságát is, akik eddig nem igazán érdeklődtek a közösségépítés iránt.