Íme, hogyan csapják be a magyar vásárlókat a csalók és a hamis online boltok.


Érdemes felkészülni arra, hogy a csalók a legnagyobb cégek nevét használják fel a megtévesztő akciókhoz.

Manapság sokan automatikusan vásárolnak az interneten: egyszerűen beütik a kedvenc webshop nevét, rákattintanak az első találatra, és néhány kattintással már meg is rendelik a vágyott terméket. De mi történik, ha a jól ismert oldal, ahol a fizetésre készülünk, valójában egy ügyesen megalkotott hamisítvány? Ezzel a trükkel a csalók könnyedén átverhetik azokat, akik nem elég figyelmesek, és ezzel komoly anyagi károkat okozhatnak. Érdemes tehát mindig alaposan ellenőrizni, hogy valóban az eredeti weboldalon vásárolunk-e, mielőtt bármilyen pénzügyi tranzakciót végezünk.

Ahogyan azt az InfoStart is említette, a nool.hu nyomán, nemrégiben egy édesanya járt pórul, aki az EMAG népszerű magyar webáruházából szeretett volna rendelni egy terméket. Az általa használt weboldal szinte tökéletes másolatként jelent meg: a dizájn és a rendelési felület minden részlete megegyezett az eredetivel. Azonban az átverés mögött egy ismeretlen amerikai cég rejtőzött, amely kihasználta a hasonlóságokat, és így csapta be a vásárlót.

Az áldozat csak akkor kezdett el gyanakodni, amikor a rendelése leadása után nem érkezett meg a visszaigazoló e-mail, és a számlavezető bankja is hallgatott, hiszen megerősítő SMS-t sem kaptak. Közben viszont a termék árát már levonták a számlájáról. Ekkor a házastársa is felfigyelt a gyanús jelekre, és ő volt az, aki észrevette, hogy bizonyos menüpontok eltűntek, a hirdetések pedig nem működnek az oldalon. Ráadásul a termékek ára is annyira irreálisan alacsony volt, hogy az figyelmeztető jelként szolgált a számára.

Az elmúlt hónapokban megszaporodtak azok az internetes csalások, amelyek során a bűnözők hivatalos cégek, szolgáltatók arculatát másolják le tökéletesen. Ahogyan arról a 168.hu is beszámolt, a kiberbűnözők nemrégiben az MVM nevével éltek vissza, de más ismert szolgáltatók és cégek nevét felhasználva is elkövetnek bűncselekményeket, sőt sok esetben kifejezetten ezen cégek ügyfeleit próbálják meg átverni.

Az álwebshopok mellett folyamatosan érkeznek bejelentések hamis üzenetekkel kapcsolatban, amelyek célja, hogy megtévesztenek bárkit. Ezek az üzenetek gyakran sürgető hangvételűek, arra ösztönözve az ügyfeleket, hogy azonnali lépéseket tegyenek. A feladóként általában pénzintézeteket vagy futárszolgálatokat tüntetnek fel, és az üzenetek lényege, hogy a címzett megossza személyes adatait, valamint a banki belépéshez szükséges információkat.

A kiberbiztonsági szakértők elmondták, hogy az adathalászat a leggyakrabban előforduló csalástípus. Ilyen esetekben az üzenetekben található linkekre kattintva hamis weboldalak nyílnak meg, ahol az áldozatok az adatok begépelésével máris kiszolgáltatják magukat a bűnözőknek.

Sokszor előfordul, hogy bűnözők egyes szolgáltatók nevét felhasználva küldenek üzeneteket, amelyekben tartozás rendezésére szólítanak fel. Emellett futárcégek nevében is megkereshetnek, állítva, hogy problémák merültek fel a várt csomag címzésével. A közösségi médiában is aktívan jelen vannak, ahol irreálisan alacsony áron hirdetnek luxuscikkeket. Ezek a hirdetések gyakran álwebshopok mögött rejtőznek, és céljuk, hogy megtévesszék a gyanútlan vásárlókat.

Bár a csalók trükkjei egyre kifinomultabbak, néhány apró részletre való odafigyelés segíthet kiszűrni a gyanús weboldalakat. Elengedhetetlen, hogy alaposan ellenőrizzük a webcímeket; már egyetlen eltérés is árulkodó lehet. A nyelvtani hibák szintén figyelmeztető jelnek számítanak, mivel sok hamis oldal automatikus fordítóprogramok segítségével készül, és a csalók ritkán beszélnek tökéletes magyar nyelven. A visszaigazoló üzenetek hiánya, valamint a gyanúsan alacsony árak szintén intő jelek, amelyek arra figyelmeztethetnek minket, hogy óvatosabbak legyünk. Ezekre a jelekre való odafigyeléssel jelentős anyagi károkat kerülhetünk el.

Related posts