HungaroControl: új paradigmák, innovatív fejlesztések és a légiforgalmi irányítók számának növelése A légiforgalmi irányítás területén zajló paradigmaváltás új lehetőségeket teremt a hatékonyság és a biztonság fokozására. A HungaroControl dinamikus fejlő

A HungaroControl az utóbbi hónapok során számos rövid és hosszú távú intézkedést hozott létre, hogy még hatékonyabban tudja kezelni a kialakult helyzetet, valamint elősegítse a nyári időszakra való felkészülést, és reagáljon a folyamatosan növekvő forgalmi igényekre.
Turi Ferenc, a társaság vezérigazgatója az elmúlt tíz hónap tapasztalatait, a légiforgalmi irányítást érintő kihívásokat és a szervezet hosszú távú céljait osztotta meg. Kiemelte, hogy Magyarország légi irányító szolgálata alapvetően állami feladatokat lát el, azonban működését teljes mértékben a légitársaságok finanszírozzák. Ennek következtében nem csupán a légitársaságok, hanem az utasok érdekeit is szem előtt tartják. A helyzet új szemléletmódot igényel, amelyben az állam, a légitársaságok és az utazók közös érdekei találkoznak és harmonikusan együttműködnek.
Az ukrajnai válság miatt bevezetett légtérkorlátozások, a világjárványt követő gyors forgalom-visszarendeződés, valamint a globálisan növekvő utazási kedv minden eddiginél nagyobb forgalmat generált hazánk légterében, fogalmazott a vezérigazgató, majd elmondta, hogy a kétszámjegyű járatszám-növekedés évek óta tart, minden évben megdöntve az előző évek rekordforgalmát. A képet azonban árnyalja, hogy míg Nyugat-Európában az átrepülő forgalom tavaly még nem érte el a 2019-es, járvány előtti szintet, addig Magyarország - mivel a kontinens délkeleti tengelyén helyezkedik el - már 25-30 százalékkal meghaladta a 2019-es forgalmat.
Idén eddig nyolc százalékkal bővült a hazai forgalom, és a budapesti repülőtéren naponta 410-420 járatot irányítanak.
Egy új szemléletmódnak köszönhetően sikerült átfogóbban megerősíteni a működés alapjait. Ennek nyomán elindult a magyar légiközlekedési térszerkezet átalakítása. Tavaly hat új szektort nyitottak meg és üzemeltettek a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásával, míg a légtér újratervezésének eredményeképpen körülbelül 2%-os többletkapacitást sikerült elérni.
Turi Ferenc kifejtette, hogy a HungaroControl működése szigorú, ötéves tervezési ciklusokra épül. A költségvetést részletesen elemzik, és ezt követően az Európai Bizottság is jóváhagyja. Hozzátette, hogy mivel a légiközlekedési szektor finanszírozása a légitársaságok révén valósul meg, az átláthatóság és az elszámoltathatóság kulcsfontosságú tényezők.
A következő évtizedben 100 milliárd forintot kívánnak beruházásokra fordítani, hogy megőrizzük vezető helyünket a technológiai fejlődés terén, és a legkorszerűbb rendszerekkel dolgozhassunk. "Az iparágban az innovációs ciklusok jelentősen felgyorsultak, folyamatosan új technológiák és frissítések bukkannak fel. Ha meg akarjuk őrizni a vezető szerepünket, és szeretnénk javítani a szolgáltatásainkat, akkor naprakészen kell követnünk a fejlődést, és folyamatosan újítanunk kell." - fejtette ki, majd részletezte a rövid távú kapacitásnövelő intézkedéseket.
Elmondta, hogy hosszútávú, 2029-ig tartó bérmegállapodást kötöttek a szakszervezetekkel, amely stabil és nyugodt környezetet teremt. Több mint 10 szakemberrel növelték az irányítói létszámot (képzés: 9 fő; külföldi irányítók: 13 fő; korábban eltávozott szakemberek visszacsábítása: 3 fő), illetve, hogy szakszolgálati engedéllyel rendelkező vezetők is végeznek légi forgalomirányítási feladatokat.
A rövid távú kapacitásnövelés érdekében jelentős átalakításokat hajtottak végre a légtér struktúrájában, lehetővé téve ezzel a nagyobb számú átrepülő járat áthaladását. Ezen felül, a munkafolyamatok optimalizálása érdekében a reggeli műszakokat megerősítették, és bevezették az önkéntes készenléti rendszert. Továbbá, hangsúlyozták, hogy szoros együttműködést folytatnak más iparági szereplőkkel, például az Eurocontrol-lal, a légtérhasználat hatékonyságának fokozása és a járatkésések csökkentése érdekében.
A magyar légiforgalom irányítása rendkívüli kihívásokkal jár, ezért elengedhetetlen a magasan képzett irányítók jelenléte. Az éves felvételi eljárás során a 950 pályázóból mindössze 13 főt választanak ki, ami jól tükrözi, hogy csak ők képesek a fizikailag és mentálisan is megterhelő feladatok ellátására, a legmagasabb biztonsági standardok mellett. Tavaly 10 irányító távozott a szolgálatból, ami rávilágított arra, hogy sürgős változtatásokra van szükség a szakmai környezetben. Turi Ferenc szavaival élve: „minden erőforrást meg kell ragadni az irányítók megtartása és megbecsülése érdekében.”
A célunk, hogy jelentősen növeljük a magas légtéri irányítók létszámát.
A humánerőforrás fejlesztése már elindult, és a fókuszban külföldi, főként litván és más kelet-európai szakemberek képzése áll.
A vezérigazgató bejelentette, hogy megkezdődött a vállalat nemzetközi terjeszkedése. "Fontos megállapodásokat kötöttünk az érdekvédelmi szervezetekkel" – tette hozzá. A konstruktív együttműködés eredményeként elindulhat a litván és más külföldi légiforgalmi irányítók képzése. Ez a lépés lehetővé teszi, hogy 13 magyar munkatársunkat áthelyezzük a magas légtér irányítására, ahol nagyobb szükség van tapasztalt szakemberekre, mivel a külföldi kollégák az alacsonyabb légterű szektorokban fogják átvenni a feladatokat.
A vidéki jelentkezők számára lakhatási támogatást (150 ezer Ft/hó) és emelt összegű képzési hozzájárulást biztosítanak. A kezdő irányítók bére bruttó szinten hét számjegyű összeggel indul.
A hosszú távú kapacitásnövelő intézkedések kapcsán Turi Ferenc kiemelte, hogy felfuttatták az irányítóképzést és mostantól egy helyett két évfolyam indul évente, cél a jelentősebb létszámnövelés, átalakításra került a képzési rendszer is: az oktatóként dolgozó irányítók egy része visszatér a forgalomba, míg az új oktatók hosszabb távon is elérhetők maradnak.
"Ezen túl, tette hozzá a vezérigazgató, komplex toborzási kampányt indítottunk és mintegy 900 érdeklődőből válogattuk ki a legalkalmasabb jelölteket, akik közül általában tizenhárman szerzik meg a szükséges engedélyt a kétéves képzést és vizsgákat követően. Vonzóbbá tették a képzést: emeltük az irányítóhallgatók juttatásait, és albérleti támogatást is biztosítunk. Hangsúlyozta, hogy az irányítókért globális verseny folyik, ezért a hazai béreknek lépést kell tartaniuk a nemzetközi trendekkel."
Fontos kiemelni: az európai hálózat túlterheltsége miatt idén nyáron is számolni kell járatkésésekkel, még hazai erőfeszítések mellett is, de a HungaroControl mindent megtett és megtesz most is a járatkésések csökkentése érdekében.
A rendkívüli forgalomnövekedést egyre gyakrabban nehezíti szélsőségesebb időjárás, különösen nyáron, ami a járatkésések számát is növeli, ezért a hatékonyság növelése érdekében 2025. április 15-től 8 és 18 óra között állandó meteorológiai szolgálat működik a HungaroControl irányítótermében, a HungaroMet szakembereivel. Ez az élő kapcsolat jelentősen javítja a repülőtéri forgalomszabályozás megbízhatóságát, csökkentve a késéseket és elkerülve a túlzott kapacitáskorlátozásokat.
A HungaroControl kiemelkedő projektje, a MATIAS rendszer, izgalmas megújuláson megy keresztül: új mesterséges intelligencia alapú modulokat integrálnak, amelyeken jelenleg 200 szakember dolgozik. A fejlesztés fő célja a légi forgalom hatékonyságának és kezelhetőségének további növelése. Ennek érdekében a magyar légtér struktúráját is átalakították: új szektorok nyíltak meg a keleti és nyugati irányban, például egy észak-déli folyosó az ukrán határ mentén, mely lehetővé teszi a forgalom zökkenőmentes áthaladását, elkerülve a kereszteződő mozgásokat. "A keleti irányban létrejött egy új észak-déli folyosó, amely biztosítja, hogy az ukrán határ mentén a forgalom akadálytalanul haladhasson, anélkül, hogy más irányok forgalmával kereszteznénk egymást" - nyilatkozta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a nyugati szektorban is kisebb módosításokra került sor.
A nyári időszakkal kapcsolatban felhívta a figyelmet annak fontosságára, hogy 2025. június 1. és augusztus 31. között minden nap két futópálya lesz aktív használatban: egyik csak fel, a másik csak leszállásra, ami jelentősen növeli a kapacitást és csökkenti a torlódásokat. Emellett bevezették az Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) rendszert is, amely a repülőtéri szereplőket valós időben kapcsolja össze - az adatok alapján minden érintett optimalizálni tudja erőforrásait.
Végül a tájékoztató végén arról is szó esett, hogy a HungaroControl eddig extrém alacsony szolgáltatási díjakkal dolgozott. A díj most 26 euróról 35 euróra emelkedett, de ez még mindig elmarad például az osztrák 60 eurós mértéktől. Ezzel együtt is a szolgáltatás minősége és az alkalmazott technológia európai szinten is kiemelkedő, zárta Turi Ferenc.