Ilyen járművekkel közlekednek a gazdák a zordabb vidékeken: a feljavítások komoly különbséget jelentenek - Agrárszektor

A konferencia értékelést ad az agrárium helyzetéről, egyúttal pedig felvázolja az ágazat előtt álló rövid- és hosszú távú fejlesztési és kitörési lehetőségeket, illetve bemutatja a vállalkozások üzleti döntéseihez szükséges mértékadó prognózisokat.
Ahogyan arról az Agrárszektor időről időre beszámol, a mezőgazdasági géppiac 2023 második felére gyakorlatilag befagyott, a precíziós gépekre korábban kiírt pályázatok ugyanis kifutottak, most pedig jó ideje mindenki az új pályázatok eredményére vár. Amint azt Rádi László, a Maxliner Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az Agrárszektornak elmondta, hasonló visszaesés érezhető a pickupok piacán is, ahol például a tavalyi évhez viszonyítva az idei év első hét hónapjában 26 százalékkal csökkentek a magyarországi eladások.
A visszaesés már a COVID-járvány időszakában megkezdődött, amikor a potenciális vásárlók otthonaikban bezárva álmodozhattak arról, milyen autót szeretnének maguknak. A gyártási és logisztikai problémák azonban megakadályozták, hogy ezek a vágyak valóra váljanak. Bár a határok újranyitása után az autók és a speciális alkatrészek ismét elérhetővé váltak, az árak drasztikus emelkedése miatt sok megrendelés továbbra is elmaradt. Rádi László szavaival élve, jelenleg két komoly hátrány is egyszerre tapasztalható: egyrészt rendkívül nehéz autót találni, másrészt a vásárlói kereslet is csökkent.
Az ügyfélkör elemzése során megfigyelhető, hogy a pickupok piacának jelentős hányada szorosan kapcsolódik az agrárszektorhoz. A vásárlók körülbelül 30-40 százaléka kifejezetten mezőgazdasági tevékenységekhez, illetve vadászathoz vagy horgászathoz használja ezeket a járműveket.
Az ügyfeleink általában nem az autópályákon közlekednek, így számukra a legfontosabb szempont a terepképesség fokozása és a teherbírás maximalizálása. A vadászok esetében ehhez különféle speciális kiegészítők is társulnak, mint például a sznorkel, amely lehetővé teszi a vízben való átkelést, vagy a vadfelhúzó csörlő, amely megkönnyíti a zsákmány platóra emelését. Ezen kívül különböző világítási megoldások, munkalámpák, dupla akkumulátorrendszerek és más extrák is hozzájárulnak a teljesítmény és a funkcionalitás növeléséhez.
- mondta el az Agrárszektornak Rádi László, majd hozzátette: a terepképesség javítása a megfelelő mintázatú gumik felszerelésével kezdődik, a gyártók ugyanis minden esetben csak országútra alkalmas gumikkal szállítják le az autókat. Ezt követi a köznyelvben csak futóműemelésként emlegetett szabadmagasság növelő készlet beépítése, melynek részeként a felmerülő igények szerint cserélik az autó rugóit, lengéscsillapítóit és a csatlakozó futóműalkatrészeket.
A tapasztalatok arra is rávilágítanak, hogy a megrendelők igényei még egy specifikus pickup esetében is folyamatosan alakulhatnak az idő előrehaladtával. Gyakran előfordul, hogy a tulajdonos az elején óvatosan bánik az új járművével, de néhány hét elteltével ráébred, hogy érdemes lenne kipróbálni a komolyabb terepjárási lehetőségeket is.
Az eredeti elképzelésekhez képest most már elengedhetetlen egy haspáncél beszerzése, hogy megóvja az olajteknőt az alulról érkező esetleges ütések ellen. Ráadásul, ha nehezebb helyzetekbe kerülünk, jól jönne egy megbízható csörlő is. A traktorkeréknyomokban való közlekedés pedig igazi kihívás, ezért egy terepgumi és egy futóműemelés is szinte kötelezővé válik. Jellemző, hogy a négy-öt-hatéves, vagy akár a 100 ezer kilométert futott járműveknél szoktak a tulajdonosok jelentkezni, hogy megváltozik a felhasználási igényük. Ekkor már bátran be lehet merészkedni a vadászoknak a kökényesbe, a gazdák pedig a szántásba, hiszen nem kell tartaniuk attól, hogy a friss autó megsérül.
- mondta Rádi László, majd hozzátette: az sem ritka, hogy a mezőgazdasági munkára vásárolt, masszív rugóval erősített futóművel tuningolt járműből idővel családi autó lesz.
Ahogy a fentiekből is kitűnik, a pickup tuning piaca jelenleg még elsősorban a látványos, kézzelfogható módosításokról szól – elég csupán a homokos, poros terepen hasznos sznorkelra gondolni. Ugyanakkor az agráriumban egyre inkább teret hódítanak a digitális innovációk, az önjáró gépek, szenzorok és okoseszközök, amelyek képesek önállóan működni, és egymással kommunikálva akár a gazdaság teljes működését optimalizálni. Felmerül tehát a kérdés: vajon a pickupok is betölthetik-e szerepüket ebben a komplex ökoszisztémában?
Rádi László szavaival élve, a szükséges technológia már most is rendelkezésre áll, hiszen a legújabb pickupokban GPS és SIM-kártya is található, sőt, egyes extra funkciókat akár egy mobilalkalmazáson keresztül is irányíthatunk. A szakértő véleménye szerint azonban a kulcskérdés nem az, hogy a járművet csatlakoztassuk-e a telephely digitális infrastruktúrájához, hanem inkább az, hogy elegendő-e, ha a tulajdonos tisztában van az autója aktuális helyzetével. A jövőbeni igények fogják meghatározni az irányt, és az elkövetkező 5-10 év fogja megvilágítani, merre fejlődik majd ez a terület.