Fővárosunkban bemutatkozott egy vadonatúj magyar villanybusz, amely nem csupán a környezetbarát közlekedést népszerűsíti, hanem a modern technológia vívmányait is felvonultatja.

A versenytársaknál négy-öt tonnánál könnyebb elektromos csuklós buszról rántották le a leplet. Ráadásul teljesen magyar fejlesztésről van szó.
Budapesten, a népligeti Volán-pályaudvar szívében mutatkozott be szerdán a legfrissebb magyar autóbusz, a Credobus Electronell 18. Ez a modell különleges, mivel ő az első olyan elektromos csuklós busz, amelyet itthon fejlesztettek és gyártottak. Érdekesség, hogy az Ikarus korábban szintén kijelentette, hogy szándékában áll hasonló járművet készíteni.
A Kravtex-Kühne, a buszgyártás élvonalában mozgó cég, már két évvel ezelőtt bejelentette ambiciózus tervét, miszerint egy vadonatúj villanybusz családot kíván kifejleszteni. Ennek az izgalmas projektnek az első mérföldköve az Electronell 12 volt, amely egy szóló kivitelű, akkumulátorral működő városi elektromos buszként lépett a piacra. A legújabb fejlesztés, amely most debütál, lényegében ennek a szóló modellnek a csuklós verziója, így kapta az Electronell 18-as nevet.
"Az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe. Az elektromos Credobusok bemutatását kiemelkedő tehetségű magyar buszfejlesztő mérnökök többéves munkája előzte meg. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg. Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket. Meggyőződésünk, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen" - jegyezte meg Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az eddig több mint 3000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.
A MÁV-Csoport részeként működő Volánbusz már megkezdte autóbuszainak új arculatra való átmatricázását, és a jövő év elején tervezi a csuklós Electronell buszok tesztelését. "Az elmúlt két évben, 2022 és 2023 folyamán, összesen 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbusz flottájába. 2025-re további 20 új elektromos busz bevezetését tervezzük, amelyek hat kisebb település közlekedését fogják szolgálni. A Credobus Electronell szóló változatát idén júniusban sikeresen teszteltük Győrben, így bízunk benne, hogy a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai hamarosan hozzájárulhatnak a fenntartható közösségi közlekedés fejlődéséhez" - nyilatkozta Dr. Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese.
Az új Credobus Electronell 18 különleges helyet foglal el a piacon, hiszen a megszokott 20-21 tonnás járművek helyett mindössze 16 tonnás össztömeggel büszkélkedhet. Ez a könnyebb konstrukció lehetővé teszi, hogy egyetlen feltöltéssel akár 300 kilométert is megtegyen. Azonban az ilyen hatótávolság eléréséhez az átlagosnál 25%-kal könnyebb akkumulátorokra van szükség. A Low Entry tervezési elv alkalmazásával a négy akkumulátor közül kettő a padló alatt, míg a másik kettő a tetőn kapott helyet, ami biztosítja, hogy a hátsó üléssor teljes funkcionalitással rendelkezzen.
Az új magyar buszban a harmadik generációs BorgWarner (Akasol) folyadékhűtésű NMC akkumulátorok találhatók, amelyek összkapacitása eléri a 392 kWh-t. Ezzel a teljesítménnyel, amely 150 kW-ra rúg, az akkumulátorok mindössze három órán belül teljesen feltölthetők. A jármű hajtásáról a Voith Veds Hd központi villanymotor gondoskodik, amely lenyűgöző, 557 lóerős (410 kW) csúcsteljesítménnyel büszkélkedhet. A szóló és csuklós modellváltozatok hajtásrendszere azonos méretű alkatrészekből épül fel, így biztosítva a megbízhatóságot és a teljesítményt. A segédüzemi rendszerek terén a hőszivattyús termomenedzsment megoldást az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, míg az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse biztosította.
Az autóbusz teljesen saját fejlesztés, de az önhordó vázszerkezet, illetve szinte valamennyi fém alkatrész a cégcsoport gyártmánya. Az Electronellhez közel 100 magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.