Az állam új korszakot nyit a vasúti közlekedésben, hiszen mostantól a régi vonatok helyett modern, felszerelt szerelvényeken utazhatunk.

A vasúti közlekedés forradalmi változások előtt áll, hiszen a következő években több mint egymilliárd eurót szánnak új vonatszerelvények beszerzésére. Ez a nagyszabású beruházás nemcsak a jelenlegi, elavult járműpark modernizálását célozza, hanem azt is, hogy a vasúti utazás még vonzóbb alternatívává váljon az utazók számára. A cél mindenképpen az, hogy a vonatok kényelmesebbé, gyorsabbá és fenntarthatóbbá váljanak, ezáltal ösztönözve az embereket a vasúti közlekedés igénybevételére.
Szlovákia vasúti flottájának átlagéletkora 16 év, ami azt jelenti, hogy a járművek több mint felének tíz évnél is több időt kellett eltöltenie a síneken. Az elavult szerelvények közül sok nem rendelkezik légkondicionálóval, Wi-Fi-vel vagy modern információs rendszerekkel, amelyek más országokban már alapvető elvárásnak számítanak. Ez a helyzet nem csupán az utasok kényelmét rontja, hanem a karbantartási költségeket is jelentősen megemeli.
A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) 2025 januárja és márciusa között öt jelentős tendert indít, összesen meghaladó egymilliárd eurós értékben. E lépések célja, hogy enyhítsenek a közutak forgalmi terheltségén, és vonzóbbá tegyék a vasúti közlekedést az utasok számára. Ezzel párhuzamosan a vasúti közlekedés fenntarthatóbb és stabilabb finanszírozásának megteremtésére is törekednek.
Ondrej Matej, a Közlekedési és Gazdasági Intézet vezetője kifejtette, hogy a ZSSK hatékonyan gazdálkodik a rendelkezésre álló erőforrásaival. Megosztotta, hogy a korábbi operatív program keretein belül a szükséges összegek 100%-át sikerült lehívniuk. Az új, modern járművek bevezetése nem csupán az utasok komfortérzetét növeli, hanem a működési költségek mérsékléséhez is hozzájárul, mivel a régebbi vonatok karbantartása egyre inkább megterhelővé válik.
Amennyiben minden a kijelölt ütemterv szerint alakul, az új vonatszerelvények várhatóan már két éven belül megkezdhetik működésüket, ezzel pedig egy új korszakot indítva el a szlovákiai vasúti közlekedés annaleszében.