Az Egyesült Államokban még mindig csupán minden tizedik új autó működik elektromosan.


Rekordot döntött az elektromosautók eladása az Egyesült Államokban. A harmadik negyedévben 438 500 elektromos autót adtak el, az EV-k piaci részesedése új csúcsnak számító 11%-ra nőtt, írja a Bloomberg.

Az Egyesült Államokban a július és szeptember közötti időszakban soha nem látott magasságokba emelkedtek az elektromos járművek eladásai, hiszen 438 500 autó és kisteherautó talált új tulajdonosra.

A vásárlók egy része már a szeptember 30-án lejáró szövetségi ösztönzők kihasználása előtt meghozta döntését a vásárlásról. A Cox Automotive elemzése szerint ez a lépés 11%-os piaci részesedést eredményezett az újautó-piacon, ami felülmúlja a korábbi, 8,7%-os rekordot.

A jövő évre várt, megfizethetőbb modellek segíthetnek fenntartani a lendületet. Ugyanakkor az elemzők arra számítanak, hogy a következő hónapokban visszaesés jöhet a szövetségi adókedvezmények nélkül. Stephanie Valdez Streaty, a Cox iparági elemzési igazgatója szerint 2030-ra akár az új autóeladások egynegyedét is kitehetik az elektromos modellek az Egyesült Államokban.

Ez jelentősen alulmúlja az egykor várt 50%-os szintet.

A legújabb statisztikák fényt derítenek arra a kihívásra, amellyel az autóipar vezetői és a levegőminőség javításán fáradozó szakemberek szembesülnek: bár egyre több amerikai mutat érdeklődést az elektromos járművek iránt, a viszonylag magas árak még mindig gátolják a széleskörű elterjedést.

A Tesla továbbra is a vezető szereplő az amerikai autópiacon, de a legutóbbi negyedévi eredmények azt mutatják, hogy a hónapok óta tapasztalt gyengélkedés után végre minimális növekedést könyvelhetett el. Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy versenytársai folyamatosan felzárkóznak: a Tesla piaci részesedése az elmúlt négy évben drasztikusan, 80%-ról 41%-ra csökkent. Különösen a General Motors mutatott jelentős fejlődést, hiszen a legutóbbi negyedévben már 15%-os részesedést sikerült elérnie.

A BloombergNEF legfrissebb jelentése alapján az amerikai elektromosautó-piac az idei év első felében meglepő módon szövetségi ösztönzők nélkül is virágzik, hiszen a vásárlások közel fele így zajlott. Jelenleg több mint 11 elektromos modell érhető el az Egyesült Államokban, amelyek alapára a tipikus újautó-vásárlások átlagánál alacsonyabb. Például a Chevrolet Equinox körüli ár körülbelül 35 ezer dollár, míg a márka legújabb Boltot 29 ezer dolláros áron kínálják.

A megfizethetőség kérdése egyre inkább jelen van a háztartások életében. Például a coloradói Boulderben élő háromgyermekes édesanya, Emily Almaer, augusztusban 250 dolláros havi törlesztőt kezdett el fizetni új Volkswagen ID.4-éért. Érdekes módon, nemcsak ő, hanem legalább három barátjuk is nemrég váltott elektromos autóra: egy másik Volkswagen, egy Nissan Leaf és egy Hyundai Ioniq 9 formájában. "Ha végignézünk ezeken a havi részleteken" – mesélte férje, Dion Almaer – "szinte úgy tűnik, mintha családi étkezést rendeznénk."

A rövid távú kilátások ugyanakkor kedvezőtlenek lehetnek. A BloombergNEF

A szövetségi kedvezmények hiányában az elektromos autók piaci részesedése 2030-ra várhatóan 27%-ra csökken, ami jelentős eltérés az egy évvel korábban előrejelzett 48%-os arányhoz képest.

Related posts