Nicuşor Dan: Elengedhetetlen, hogy társadalmi párbeszédet folytassunk a képességvizsgák reformjáról.

Nicuşor Dan pénteken kijelentette, hogy társadalmi vitára van szükség az országos képességvizsgák módosításáról, írja az Agerpres. A megválasztott államfőt Daniel David tanügyminiszter ezen a héten megfogalmazott javaslatai kapcsán kérdezték erről.
A megválasztott államfő a bukaresti főpolgármesteri hivatalban tartott sajtótájékoztatót, ahol a történelem és földrajz tantárgyak képességvizsgáinak bevezetéséről kérdezték. Válaszában kifejtette: "Nincs elegendő szakmai tapasztalatom ahhoz, hogy egyértelmű véleményt nyilvánítsak ebben a témában. Szükséges, hogy a közvélemény részvételével alapos társadalmi diskurzus zajlódjon."
Nicuşor Dan véleménye szerint Daniel David miniszter jelentése a hazai oktatási rendszer állapotáról "rendkívül világosan és pártatlanul" tárja fel a legnagyobb kihívásokat. Ezen túlmenően hangsúlyozta, hogy a kormány megalakulását követően az oktatás helyzetének javítása az egyik legfontosabb célkitűzése lesz.
Mint arról beszámoltunk, Daniel David oktatási miniszter szerint az országos képességfelmérő vizsga nem eléggé átfogó, nincs rendjén, hogy a nyolcadikosok képességfelmérő vizsgája két tantárgyra szorítkozik, miközben az oktatás a nyolc alapkompetencia fejlesztését célozza.
"Az lenne a helyes megközelítés, ha minden kulcskompetenciát alaposan értékelnénk" - hangsúlyozta. Nem tért ki arra, hogy ez pontosan hogyan valósulna meg, de megjegyezte, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden egyes kompetenciából külön vizsgát kellene lebonyolítani.
A miniszter elmondta, támogatja a jelenlegi tanügyi törvénynek azt az előírását, amely lehetőséget ad a középiskolák számára, hogy a kilencedik osztályos helyek legalább 50 százalékára külön felvételit szervezzenek. "Természetesen nagyon oda kell figyelni a metodológiára, kell hogy legyenek bizonyos szabványok, amelyek megakadályozzák, hogy a felvételi az egyes iskolák személyes kis üzletévé váljon" - fogalmazott.
A miniszter kiemelte, hogy véleménye szerint a felvételi vizsgákat a nemzeti képességfelmérő teszt után lenne célszerű lebonyolítani. "Előfordulhat, hogy valaki kiválóan teljesít biológiából vagy kémiából, de a képességvizsga során éppen rossz napot fog ki, és gyenge eredményt ér el román nyelvből vagy matematikából. Így hiába készült fel alaposan, minden esélye elveszik arra, hogy egy erős középiskola természettudományos szakára felvételt nyerjen" - érvelt az oktatásügyi vezető.
Daniel David oktatási miniszter csütörtök este egy élő Facebook-bejelentkezés keretében kifejtette, hogy szándéka szerint a nyolcadik osztályosok év végi vizsgájának szerepét átalakítaná. A javaslat lényege, hogy a vizsga ne a diákok kiválasztását szolgálja, hanem csupán információs célt lásson el.
Hangsúlyozta, hogy jelenleg nem áll rendelkezésre lehetőség erre, mivel az iskolák közötti eltérések túlzottan nagyok, és a pedagógusok nem alkalmaznak egységes értékelési rendszert. "Egy falusi iskola nyolcasának jelentése eltér attól, amit Kolozsváron vagy Bukarestben a nyolcas képvisel" - fogalmazott.