A német vásáron a magyar résztvevő kiemelkedett a tömegből.


A német vásár három pavilonjában több mint 400 kiállító várja a látogatókat, a kézműves saroktól kezdve a technikai modellezés izgalmas világáig. Itt a szenvedély nemcsak jelen van, hanem egyenesen vibrál, akárcsak bármelyik sportstadionban a legnagyobb mérkőzések alatt.

Bolyongok a lipcsei vásárváros lenyűgöző, hetvenezer négyzetméteres terében. A villanyfúró zúgása betölti a levegőt, fűrészpor szállingózik a barkácsasztalok irányából, miközben a ragasztó éles szaga keveredik a festék gazdag aromájával. A csarnok nem a gyerekek vidám zsivajától hangos, hanem a szenvedélyes hobbiőrültek lelkes beszélgetései töltik be a teret. Akármennyi játék sorakozik is itt, ez a vásár egy valódi felnőtt gyűjtők menedéke, ahol a szenvedély és a kreativitás találkozik.

A Hobbymesse minden évben Lipcse legnagyobb őszi eseménye, ahol a kreativitás és a szórakozás határtalan világába léphetünk be. Három pavilonban több mint négyszáz kiállító várja a látogatókat, bemutatva a játékok, gyűjtemények és építkezési lehetőségek széles palettáját. A terepasztalok fölött színes drónok szelik át a levegőt, míg a hajómodellek békésen ringatóznak az apró kikötőkben. A kézműves standoknál gyöngyök és karikák bűvös táncot járnak, varázsolva el mindenkit. A legnagyobb tömeg azonban a középső csarnok felé áramlik, ahol a kisautók és villanyvasutak izgalmas versenyre kelnek egymással, a legapróbb 1:120-as modellektől kezdve egészen a lenyűgöző 1:8-as léptékig.

Ebből a kicsiny, különleges világból kiemelkedik a vásár igazi sztárja: egy autentikus, magyar gyártmányú jármű, amely méltán vonzza a figyelmet. Az Ikarus 263-as, a lipcsei közlekedési vállalat veteránfelújítóinak kezei alatt több mint két évnyi munkával nyerte vissza eredeti pompáját, ahogyan azt 1985-ben a mátyásföldi gyárból való kigördülésekor megálmodták. Az autóbusz egészen 2001-ig hűségesen szolgált Szászország legnagyobb városában, mielőtt hosszú időre félreállították. Ekkor azonban érkeztek a megszállott rajongók, akik elhatározták, hogy nem engedik, hogy gyermekkoruk kedvencének nyoma is eltűnjön.

A kaszni tele volt rozsdafoltokkal, a padló mintha az idő vasfoga miatt teljesen elkorhadta volna, a motor pedig olajat köpött, mint egy régi, fáradt öreg. De a szerkezet még mindig állta a sarat; nem véletlen, hogy ez volt a legkedveltebb busz az NDK-ban.

„Mesélj erről az AC News-nak” – mondja Heinrich Schwamborn, miközben finoman végigsimít az autó eredeti, sárgára fényezett karosszériáján.

Felidézi, hogy korábban teljesen szétszerelték: új padlóburkolatot kaptak, a tető simára lett glettelve, a falak új festést nyertek, és minden egyes polírozott krómcsík visszanyerte helyét. A kárpitokat pedig a régi minták szerint varrták újra, míg a kerékagyakat és a kipufogódobokat friss darabokra cserélték. Az eredmény magáért beszél: a tágas utastérben újra ott vibrál a jellegzetes műbőr illat, az alumínium kapaszkodók ismét ragyognak. A motor pedig visszanyerte azt a mély, öblös hangot, amelyet oly sokan ismertek a keleti blokk városaiban. Most, a vásár forgatagában ez az Ikarus nem csupán egy régi jármű, hanem egy igazi időutazó - egy emlékmű, amely a nyolcvanas évek Kelet-Európáját idézi meg.

A magyar jelenlét nem csupán méretében volt figyelemre méltó. A vasútmodellezők pavilonjaiban MÁV és GYSEV festésű mozdonyok, valamint személykocsik sorakoztak egymás mellett, olyan elismert nyugati gyártók termékeiként, mint az ACME vagy a Roco. A miniatűr világban is találkozhatunk hazai hősökkel. A WUMM Modell csapata hazánkban alkotja meg a részletesen kidolgozott busz- és villamosmakettjeit, nemcsak az ikonikus Ikarusokat, hanem a német városokban közlekedő, jelenleg is népszerű típusokat is megörökítve.

És még a digitális fronton is akadt magyar újdonság. A Colligors nevű, Budapesten fejlesztett alkalmazás itt mutatkozott be a nemzetközi közönségnek. Az "interaktív katalógus" célja világméretű közösségépítés a gyűjtők között, hogy össze tudják hasonlítani a modelleiket, és láthassák, mi hiányzik még a kollekciójukból.

"Első lépésként a Matchbox modellek világába merültünk, ám a jövőbeli terveink között szerepel, hogy fokozatosan bővítjük kínálatunkat más gyártók termékeivel is."

- ígéri Szabó Marci, az egyik fejlesztő, aki Lipcsében népszerűsíti a magyar innovációt.

Ahogy a nap utolsó sugarai elhalványulnak, és kilépek a pavilonból, egy pillanatra megállok, hogy visszanézzek az Ikarusra. A reflektorok fényei alatt a karosszéria úgy ragyog, mint egy égszínkék kincs. Az utastér üres, de mégis szinte hallani vélem a nevetéseket, beszélgetéseket, azokat a több tízezer embert, akik valaha itt utaztak Lipcsében. A makettek és a minifigurák csupán árnyai az igazi élménynek, de ez az Ikarus nem csupán egy jármű; ez a kezdet, a gyökér, ahonnan sokunk hobbija nőtt ki. Emlékszem, ahogy egy másik Ikarus állt meg egy buszmegállóban, és az érzés, ami akkor fogott el, most is velem van, mint egy rég elfeledett, de sosem eltűnő álom.

Related posts