A hónapok óta folytatott lobbizás végre meghozta gyümölcsét, hiszen az autógyártók jelentős könnyítéseket élvezhetnek a vámok terén.

Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma valószínűleg öt évvel meghosszabbítja azt a programot, amely csökkenti az autógyártók számára az importált alkatrészek után fizetendő vámokat. A várakozások szerint a bejelentés akár már a közelgő pénteken napvilágot láthat, és ezzel párhuzamosan a teherautó-import vámok hivatalos bevezetését is megerősítheti.
A Fehér Ház vámkönnyítést készít elő az amerikai autóipar számára, ami jelentős siker lenne azoknak a gyártóknak, amelyek hónapok óta lobbiznak a rekordmagas behozatali vámok hatásainak enyhítéséért.
Az ügyet ismerők szerint a Kereskedelmi Minisztérium öt évvel hosszabbítaná meg azt a megállapodást, amely lehetővé teszi az autógyártóknak, hogy csökkentsék az importált alkatrészek után fizetendő vámterheket.
Eredetileg ezt a könnyítést két év elteltével vezették volna ki.
A kormányzati irányelvek, amelyek a részletes szabályozásokat tartalmazzák, egyúttal az importált teherautókra vonatkozó vámok hivatalos bevezetését is megerősítik.
Az engedmény hónapok óta tartó iparági lobbizást követ: a Ford és a General Motors is könnyítést kért Donald Trump elnök vámjai alól. Az amerikai autógyártók költségeit nemcsak a teljes járművekre és az alkatrészekre, hanem az alapanyagokra - például acélra és alumíniumra - kivetett vámok is növelik.
A hírek hatására a General Motors részvényei egy adott pillanatban 3,8%-os növekedést mutattak a tegnapi kereskedési napon, míg a Ford és a Jeepet gyártó Stellantis részvényei is pozitív irányba mozdultak el.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója szerint az amerikai-japán kereskedelmi megállapodás olyan költségelőnyt ad a Toyotához hasonló riválisoknak, amely járművenként több ezer dollár lehet az Egyesült Államokban gyártott versenymodellekhez képest, részben a japán alacsonyabb bér- és árfolyamköltségek miatt. A megállapodás keretrendszere a Japánból érkező autókra kivetett importvámot 27,5%-ról 15%-ra csökkentette.
Korábban a gyártók lehetőséget kaptak arra, hogy részben kompenzálják az importált alkatrészekre vonatkozó 25%-os vámhatást. Azok a vállalatok, amelyek az Egyesült Államok területén állítanak elő és értékesítenek kész járműveket, legfeljebb a belföldön gyártott autók értékének 3,75%-áig kérhettek pénzügyi jóváírást. Ez az arány azonban egy év elteltével körülbelül 2,5%-ra csökkent volna, majd a következő év végére teljesen eltűnt volna a rendszerből.
Trump az év elején 25%-os vámot vezetett be a teljesen összeszerelt járművek importjára. Azonban Kanada és Mexikó vonatkozásában vannak kivételek: azok a járművek, amelyek megfelelnek a hazai hozzáadott érték minimális követelményeinek, mentesülnek a különvám alól, ahogy azt az észak-amerikai kereskedelmi megállapodás rendelkezései előírják.